نقش اقتصاد خلاق در ارتقای بهره‌وری 

 اقتصاد خلاق یک کشور وقتی در قالب محصولات و خدمات فرهنگی صادر می‌شود، به قدرت نرم آن کشور کمک می‌کند. این امر نه تنها فرصت هایی برای تبلیغ کالاهای یک کشور ایجاد می‌کند، بلکه باعث افزایش جذابیت و شهرت جهانی آنها نیز می‌شود. صنایع خلاق و نوآور به عنوان یکی از مولفه های اقتصاد دانش بنیان علاوه بر رشد اقتصادی، تاثیر این بازار در بهبود مسائل اجتماعی و زیست محیطی و حل مسائل و مشکلات جامعه نیز قابل توجه است.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وب سایت سازمان بهره وری، گیتا جهانگیری در یادداشتی نوشته است:

نقش و اهمیت حوزه اقتصاد خلاق در ارتقای موقعیت یک کشور و تاثیر آن بر تقویت قدرت نرم کشورها، موضوع جدیدی نیست و بسیاری از کشورها پیش از این نیز با بهره‌وری از این حوزه و برندسازی در بخش‌های مختلفی همچون فرهنگ، غذا و..،. اعتباری جهانی برای خود کسب کرده‌اند.

این بخش از اقتصاد، سهمی‌بیش از 3 درصد در تولید ناخالص داخلی جهان داشته و دارای یکی از سریعترین رشدها و مقاوم ترین بخش‌های اقتصاد است. صنایع خلاق 3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند؛ اما این سهم به سرعت در حال تغییر است؛ زیرا اقتصاد خلاق در مقیاس جهانی سالانه 9 درصد و در کشورهای در حال توسعه 12 درصد رشد می‌کند.

ارزش بازار جهانی کالاهای خلاقانه از 208 میلیارد دلار در سال 2002 به 509 میلیارد دلار در سال 2015 یعنی 5/2 برابر شده است. همچنین این صنعت دارای افزایش نرخ رشد صادرات بیش از 7 درصد طی 13 سال است. بر اساس پیش‌بینی‌های اخیر، اقتصاد خلاق حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را در سال‌های آینده تأمین خواهد کرد.

ارزش جهانی گردش مالی صنایع خلاق در حدود 2250 میلیارد دلار مطابق تحلیل سازمان ملل در سال 2013 تخمین زده شد. همین گزارش پیش‌بینی کرده است اقتصاد خلاق تا سال 2023 با 1000 میلیارد دلار رشد به حدود 3250 میلیارد دلار رسیده و بازارهای نوظهور ایجاد کننده اشتغال به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای جمعیتی حدود 330 میلیون نفر باشند.

تلاش‌های دولت‌ها، جامعه مدنی، بخش خصوصی و سازمان‌های بین‌المللی در بعد جدید، اهمیت اقتصاد خلاق را به‌عنوان بخشی از توسعه و رشد جهانی برجسته می‌کند. کشورها ممکن است صنایع فرهنگی و خلاقانه خود را داشته باشند و بر اساس آن اقتصاد خلاق داخلی خود را تعریف نمایند. برای مثال، گردشگری در کشور مالدیو اقتصاد خلاق را هدایت می‌کند و پایه اصلی اقتصادی این کشور جزیره‌ای کوچک را تشکیل می‌دهد.

همانطوری که در مورد مالدیو توضیح داده شد، صنایع فرهنگی، نقش مهمی در رونق اقتصادی و ارتقای بهره‌وری  همچنین حفظ معیشت محلی این کشور دارد. صنایع فرهنگی همچنین سمبلی از میراث فرهنگی یک ملت و بخش جدایی‌ناپذیر برای پیشرفت قدرت نرم آن است. مراکز فرهنگی شامل موزه‌ها و مقاصد گردشگری، از هنرمندان و مسافران دعوت می‌کنند و از این طریق جذابیت بین المللی یک کشور را ارتقا می‌بخشند.

از طرف دیگر، کشورها با صادرات خدمات و کالاهای خلاق می‌توانند ارزش برند خود را بالا برده و همچنین بر سلایق و دایره انتخاب‌های مصرف کنندگان در بازار بین المللی تاثیر بگذارند. یک کشور با نشاط فرهنگی نیز می‌تواند دولت خود را قادر سازد تا تبادل بین فرهنگی و اشتراک دانش با دیگر کشورها را تسهیل نماید. 

با درک این واقعیت که اقتصاد خلاق هم دارای ارزش تجاری و هم فرهنگی است، دولت‌ها در سرتاسر جهان برای تقویت قدرت نرم کشورشان، در صنایع فرهنگی و خلاقانه محلی سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای مثال اقتصاد خلاق فرانسه با استخدام بیش از 600 هزار نفر و اختصاص بیش از 2 درصد از تولید ناخالص داخلی، یکی از عناصر کلیدی قدرت نرم این کشور قلمداد می‌گردد. 

بنا براین اقتصاد خلاق یک کشور وقتی در قالب محصولات و خدمات فرهنگی صادر می‌شود، به قدرت نرم آن کشور کمک می‌کند. این امر نه تنها فرصت هایی برای تبلیغ کالاهای یک کشور ایجاد می‌کند، بلکه باعث افزایش جذابیت و شهرت جهانی آنها نیز می‌شود. صنایع خلاق و نوآور به عنوان یکی از مولفه های اقتصاد دانش بنیان علاوه بر رشد اقتصادی، تاثیر این بازار در بهبود مسائل اجتماعی و زیست محیطی و حل مسائل و مشکلات جامعه نیز قابل توجه است.

در کشور ما نیز، با توجه به تمدن کهن و باسابقه و فرهنگ غنی و وجود بستری مناسب برای ورود به گرایش‌های مختلف در صنایع نوآور و خلاق، همچون صنایع دستی، گردشگری، معماری سنتی و ملی و سایر صنایع فرهنگی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب و منطقی می‌تواند اقتصاد خلاق را توسعه دهد و از دل این اقتصاد رویکردی جدید و پایدار در تحول اقتصادی کشور ایجاد کرد. 

مطالب مرتبط:

 مفاهمه ملی در خصوص بهره‌وری وجود ندارد

تاثیر هوش مصنوعی بر بهره‌وری کسب‌وکار

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *