مشکلات سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی

دانش‌آموخته دانشگاه علوم‌پزشکی دانشگاه تهران با مقایسه وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و خارجی، می‌گوید: سرمایه‌گذارها فعلی زمانی روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری و ریسک می‌کنند که این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها وارد بازار شده باشند. در ایران زمان و منابع مالی برای معرفی استارتاپ‌ها به سرمایه‌گذاران هدر می‌رود و هیچ عایدی برای مدیرعامل ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، دانش‌آموخته دانشگاه علوم‌پزشکی دانشگاه تهران با مقایسه وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و خارجی، می‌گوید: سرمایه‌گذارها فعلی زمانی روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری و ریسک می‌کنند که این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها وارد بازار شده باشند. در ایران زمان و منابع مالی برای معرفی استارتاپ‌ها به سرمایه‌گذاران هدر می‌رود و هیچ عایدی ندارد.

رضا الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرین‌نیوز درباره تفاوت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و خارجی، اظهار داشت: از نظر مدیریتی در شرکت‌های دانش‌بنیان چیزی کم نداریم اما سیستم‌های قانونگذاری و حمایتی که در ایران قرار دارد با کشورهایی مثل کانادا متفاوت است و دیگر کشورها در جذب سرمایه جلوتر از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی هستند. مهمترین تفاوت ما با دیگر کشورها در استارتاپ نیست بلکه کشوری است که در آن قرار داریم.

وی مکانیسم جذب سرمایه در استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را متفاوت دانست و افزود: در ایران چیزی به نام سرمایه‌گذار فرشته نداریم. حتی سرمایه‌گذارهای فعلی زمانی روی استارتاپ شما سرمایه‌گذاری و ریسک می‌کنند که وارد بازار شده باشید.

در ایران زمان و منابع مالی برای معرفی استارتاپ‌ها به سرمایه‌گذاران هدر می‌رود و هیچ عایدی برای مدیرعامل ندارد. در نتیجه ریسک‌پذیری وجود ندارد و متوجه می‌شویم این سرمایه‌گذاران فقط زمانی اعتماد می‌کنند که استارتاپ شما وارد بازار شده باشد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست‌گونه، ادامه داد: مگر اینکه شما ایده‌ای را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری معرفی کنید که مباحث نوآوری و دانش‌بنیان در آن وجود نداشته باشد و دلالی بیشتر در آن مطرح باشد، مثلا کالایی را وارد کنید و با قیمت بیشتر بفروشید و سود آن ۱۰۰ درصد تضمین شده باشد. اما برخی سرمایه‌گذاران روی مباحث مرتبط با های‌تک که ریسک‌پذیری بالایی داشته باشد، وارد نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه مبانی تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در ایران مشکل دارد و اشتباه است، خاطرنشان کرد: ابتدا باید تیم را بشناسید و باید روی تیم موفق و منسجم سرمایه‌گذاری شود. تجربیات ناموفق سرمایه‌گذاری در ایران خیلی زیاد است و کمتر به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها اعتماد می‌کنند.

الماسی گفت: سرمایه‌گذاری روی تیمی صورت می‌گیرد که از قالب استارتاپی خارج شده باشد.یا اینکه روی محصولات شرکت‌های بالغ و رشد یافته سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گفته این دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران، در کشورهای پیشرفته‌تر، ریسک‌پذیری به معنای واقعی و سرمایه‌گذار فرشته واقعا وجود دارد.

وی همچنین به اهمیت تحصیلات پیش از شروع استارتاپ‌ها در ایران اشاره کرد و افزود: تحصیل کردن در ایران، موضوع مهمی است و تا زمانی‌که تحصیلات افراد تمام نشده باشد به سمت استارتاپ و دانش‌بنیان نمی‌روند اما در آمریکا اینطور نیست و تحصیل کردن یک اجبار نیست و دانش رایگان در دسترس قرار دارد.

منبع: کارآفرین نیوز

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *