رای‌دهی با هوش مصنوعی

سال 2024 قرار است شاهد برگزاری چندین انتخابات مهم در دنیا باشیم از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا! پرسش اینجاست که با ظهور فناوری جدید هوش مصنوعی، چقدر باید نگران انتشار اطلاعات نادرست باشیم؟ اکونومیست سعی کرده به این پرسش پاسخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت اتاق تهران، سیاست معمولاً ارتباط تنگاتنگی با اقناع و ترغیب دارد؛ با این حال پروپاگاندا همیشه حرف اول را زده است. کسانی‌که کارزارهای انتخاباتی را طراحی می‌کنند همیشه در حال اغراق و دستکاری مسائل و بزرگ‌نمایی هستند.

عمده چیزهایی که به مردم منتقل می‌شود هم دروغ‌هایی است که به دست خودشان ساخته و پرداخته شده و با هر ابزاری به دست مخاطب می‌رسد. مثلاً زمانی نظریه‌هایی علیه واکسن دست به دست می‌شد و زمانی عده‌ای تاکید داشتند که ماسک زدن اثر ندارد. آن‌ها به سادگی از طریق تلگرام، پیام‌های جعلی می‌فرستادند. انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ‌وقت از این پیام‌ها و رفتارهای آمیخته به دروغ در امان نبوده است.

سال 2024 قرار است یکی از مهم‌ترین انتخابات‌ها در دنیا برگزار شود: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا. یک نکته نگران‌کننده در مورد این انتخابات بزرگ و مهم وجود دارد: ظهور هوش مصنوعی. در گذشته، اطلاعات غلط و نادرست همیشه به دست انسان‌ها تولید می‌شد.

حالا قرار است هوش مصنوعی هم وارد میدان شود و تصاویری را منتشر کند که کاملاً ساختگی است اما شباهت زیادی به واقعیت دارد و می‌توان از طریق آن هر کسی را فریب داد. با این وضعیت، شهروندان در کشورهایی مثل آمریکا، اندونزی، هند، بریتانیا، مکزیک و تایوان برای انتخابات پیش روی خود تا چه اندازه باید نگران باشند؟

در ابتدا باید ببینیم هوش مصنوعی مثل چت جی‌پی‌تی تا چه اندازه می‌تواند چیزهایی را تغییر بدهد. اطلاعات نادرست حتی پیش از ظهور هوش مصنوعی هم امری مشکل‌آفرین برای دموکراسی‌ها بود. برای مثال در سال 2020 حمله به کنگره آمریکا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، بدون حضور هوش مصنوعی و صرفاً به دلیل اطلاعات غلط دونالد ترامپ رخ داد.

افرادی که در گذشته اقدام به شایعه‌سازی می‌کردند، اکنون می‌توانند به سادگی و با هر ابزاری، دروغ‌های خود را منتشر کنند. در واقع همه این مسائل بدون هوش مصنوعی هم بودند. حالا پرسش این است که با هوش مصنوعی، این وضعیت چقدر بدتر می‌شود؟

از هوش مصنوعی بترسیم یا دونالد ترامپ؟

نخستین مسئله‌ای که با هوش مصنوعی تغییر خواهد کرد، کمیت اطلاعات نادرست است. انتظار می‌رود با حضور هوش مصنوعی، تعداد اطلاعات غلط چندبرابر شود. مسئله بعدی این است که کیفیت این اطلاعات نادرست هم تغییر خواهد کرد.

به عبارت ساده‌تر، هوش مصنوعی از طریق دیپ‌فیک، شرایطی را ایجاد می‌کند که افراد به دروغ‌هایی با کیفیت بالا دسترسی پیدا می‌کنند، طوری که نمی‌توانند تفاوت آن را از واقعیت تشخیص دهند و به همین دلیل ممکن است به سادگی آن را باور کنند. این دیپ‌فیک‌ها، فراتر از خبر و اطلاعات نوشتاری هستند، بلکه تصویر و فیلم و صدا را هم دربر می‌گیرند.

مسئله بعدی این است که از طریق هوش مصنوعی، پدیده پروپاگاندا برای افراد شخصی‌سازی می‌شود؛ یعنی متناسب با شرایط هر شخص، اطلاعات نادرستی طراحی می‌شود که او را اقناع کند. به این ترتیب، در شرایط انتخابات، هر رای‌دهنده به اطلاعاتی متناسب با خودش دسترسی پیدا خواهد کرد که آن را به سادگی باور می‌کند و این جریان روی رای‌دهی‌اش اثر می‌گذارد. تشخیص اینکه پروپاگاندا از طریق ربات‌ها و هوش مصنوعی شکل گرفته، دشوار و تقریباً ناممکن می‌شود.

همه چیزهایی که تاکنون درباره هوش مصنوعی گفته شد، نشان می‌دهد که باید برای سرنوشت انتخابات در آینده نگران باشیم. در واقع، ابزار برای ایجاد تصاویر و اطلاعات باورپذیر به وفور در دسترس است و به کمک آن‌ها می‌توان اطلاعاتی را تولید کرد که رای‌دهنده‌ها باور کنند.

با این حال، بی‌تردید نحوه قضاوت انسان‌ها هم تغییر خواهد کرد. حتی در این شرایط، باز هم تاکتیک‌هایی به وجود خواهد آمد که انسان‌ها به کمک آن‌ها بتوانند تا حدود زیادی دروغ‌ها و اطلاعات نادرست را کشف کنند.

شرکت‌ها و پلتفرم‌هایی که فضایی در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌دهند تا اطلاعات را منتشر کند، بارها اعلام کرده‌اند که از ریسک‌های این فناوری نوظهور آگاه هستند و سعی دارند به شیوه‌های جدید جلوی بروز این خطرات را بگیرند. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که هوش مصنوعی خودش ابزاری را تولید کند که جلوی خودش بایستد.

قانون‌گذاری‌ها هم در آینده توسعه پیدا خواهد کرد و از این طریق می‌تواند شرایط را تا حدودی برای هوش مصنوعی، محدود کند. در نهایت اینکه، شرایط قطعاً نگران‌کننده است اما انسان‌ها شاید ترسناک‌تر از هوش مصنوعی باشند، خصوصاً اگر یکی از این انسان‌ها، دونالد ترامپ باشد!

منبع: اکونومیست/ آینده‌نگر

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *