آیا عربستان به قطب خودروهای برقی تبدیل می‌شود؟

عربستان سعودی میلیاردها دلار را روانه صنعت خودروی برقی می‌کند تا بتواند اقتصاد خود را تا حدی تنوع ببخشد. با این‌حال هم موانعی برای رشد این صنعت در عربستان وجود دارد، هم رقبایی جدی در این مسیر قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از آینده نگر، سال گذشته که محمد بن سلمان سیِر، اولین برند خودروی الکتریکی پادشاهی سعودی، را راه انداخت، هدفی روشن داشت. کشور او به دنبال راه انداختن صرفاً یک شرکت خودروسازی نبود، بلکه می‌خواست جرقه ابتدایی «یک صنعت جدید» را بزند.

عربستان تمام نیروی خود را برای تبدیل شدن به یک قدرت در عرصه خودروهای برقی به کار گرفته‌است. اگر این پروژه با موفقیت روبه‌رو شود، عربستان می‌تواند به شکلی موفقیت‌آمیز اقتصاد خود را متنوع کند و دیگر تا آن حد به نفت وابسته نباشد. اما هنوز حفره‌ها و شکاف‌های زیادی در این داستان وجود دارد.

مقامات سعودی مدت‌های طولانی است که درباره تبدیل شدن به مرکزی تولیدی هم برای خودروهای بنزینی و هم برقی صحبت می‌کنند و آن را بخشی از استراتژی کلانتر این پادشاهی و برنامه آن برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی می‌دانند. به گفته این کشور 500 قرار است تا سال 2030 به تولید سالانه 500 هزار خودروی برقی برسند که تقریباً معادل تقاضای خودرو در عربستان امروز است.

حالا سعودی‌ها پول خود را به سمت این اهداف سرازیر کرده‌اند. از 32 میلیارد دلاری که از سوی وزارت صنعت و معدن عربستان برای 9 پروژه معدنکاری در نظر گرفته شده‌است، 6 میلیارد دلار در یک کارخانه تولید صفحات فولادی و فلزات لازم برای تولید باتری خودروهای برقی اختصاص داده شده‌اند. دریافت پروانه هم برای شرکت‌ها ساده‌تر شده‌است، یعنی مسئله‌ای که در بقیه کشورهای جهان به امری دردسرساز تبدیل شده‌است.

عربستان سعودی تا حدی هم پیشرفت کرده‌است. هیوندای، بزرگ‌ترین خودروساز کره جنوبی، در این کشور کارخانه‌ای برای مونتاژ کردن خودروهای خود راه انداخته‌است. تسلا، بزرگ‌ترین تولید کننده خودروهای تماماً برقی، هم قرار است زیرساخت‌های تولیدی را در پادشاهی سعودی راه بیندازد، گرچه خود ایلان ماسک این مسئله را یک شایعه نامیده‌است.

سعودی‌ها قراردادی 5.6 میلیارد دلاری با هیومن هورایزنز، شرکت چینی تولیدکننده خودروهای برقی لوکس، بسته‌اند تا در زمینه توسعه، تولید و فروش چنین محصولاتی با هم همکاری کنند.

سیِر، تلاشی مشترک بین صندوق ثروت ملی سعودی و شرکت فاکس کان، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروی برقی در جهان، در حال حاضر با ب ام و همکاری می‌کند. شرکت لوسید هم در اواخر ماه سپتامبر یک کارخانه در نزدیکی جده افتتاح کرد. قرار است این کارخانه سالانه 5 هزار خودرو تولید کند و در نهایت بنا بر ادعای خود به 155 هزار خودرو برساند.

دشواری‌ها و رقبا

سعودی‌ها برای بالا بردن جذابیت خود باید کارهای دیگری هم انجام دهند. خودروسازان در همه جای جهان با افزایش هزینه‌ها، تعرفه‌ها و مشکلات ژئوپلیتیکی روبه‌رو هستند. این کشور برای اینکه بتواند تولیدکننده‌های خودروهای برقی را در مقیاس گسترده به خود جلب کند باید بتواند انرژی تجدیدپذیر ارزانی را به آن‌ها پیشنهاد کند. از سوی دیگر باید تامین کنندگان بزرگ را هم به این تولیدکنندگان متصل کند. هیوندای کیفکو که تولیدکننده قطعه است، اخیراً یک قرارداد با سیِر بسته‌است.

عربستان رقبایی هم در مسیر توسعه صنعت خودروی برقی دارد. مجارستان از هزینه پایین نیروی کار خود برای جذب تولیدکنندگان باتری استفاده کرده‌است. اندونزی هم می‌داند که منابع نیکلی که دارد این امکان را برایش فراهم می‌کند که در این زمینه گام بردارد، گرچه هنوز راه زیادی تا تضمین موفقیت دارد. در نزدیکی عربستان هم ترکیه و مراکش را داریم که همین حالا هم صنعت خودروسازی بنزینی قابل قبولی دارند و راحت می‌توانند سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند.

البته عربستان چالش‌هایی جدی هم دارد که از بین آن‌ها می‌توان به گرمای زیاد و منابع آب کم اشاره کرد. به طور کل ورود به صنعت خودروهای برقی دشوار است. شرکت سیِر عربستان پیش‌بینی ارزش افزوده ناخالص 8 میلیارد دلاری تا سال 2034 را دارد که تقریباً 0.7 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2022 است.

به هر صورت، تلاش برای حرکت به سمت این صنعت گامی جدی برای بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است تا بتواند اقتصاد خود را به شکلی کافی تنوع ببخشد. صنعت خودروی برقی چه در جهان، چه در عربستان، مسیری دراز پیش روی خود دارد.

مطالب مرتبط:

رویاپردازی بن‌سلمان برای خودروسازی عربستان؛ سایپا همچنان نیسان آبی تولید می‌کند

واردات خودروهای برقی در اولویت وزارت صمت؛ توهم یا برنامه‌ریزی؟

جایگاه بهره‌وری در سیاست‌گذاری صنعت خودرو

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *