اصول رقابت‌پذیری و موفقیت کسب‌وکارها

مطالعه بازار روشی سیستماتیک است که به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا بتوانند نیازها، مشکلات، ترجیحات و انتظارات ذی‌نفعان خود را بهتر درک کنند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، مسعود قاضی، مشاور کسب و کار در یادداشتی نوشته است:

موفقیت کسب‌وکارها در دنیای پیچیده امروز به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از نیروی انسانی، دانش و فناوری گرفته تا کیفیت و بهره‌وری تولیدات و خدمات. از سوی دیگر، توجه به رقیبان و سطح توانمندی آنها و توجه به اصول رقابت‌پذیری نیز در این مسیر اهمیت مضاعفی دارد.

پروفسور مایکل پورتر استاد دانشگاه هاروارد که به دلیل نظریه‌هایش در زمینه اقتصاد، استراتژی‌های کسب‌وکار و پیامدهای اجتماعی شهرت دارد، «رقابت‌پذیری» را از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک کسب‌وکار می‌داند. یکی از عوامل مهم در زمینه رقابت‌پذیری «مطالعه بازار» است.

مطالعه بازار روشی سیستماتیک است که به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا بتوانند نیازها، مشکلات، ترجیحات و انتظارات ذی‌نفعان خود را بهتر درک کنند. این فرآیند، بازار هدف کسب‌و‌کار را به خوبی شناسایی می‌کند و اطلاعات قابل‌اعتمادی را ارائه می‌دهد که می‌تواند در اتخاذ تصمیمات استراتژیک و بهبود محصولات و خدمات هر کسب‌وکاری موثر باشد.

مطالعه بازار شامل بررسی وضعیت رقبا (رقبای موجود و رقبای بالقوه)، بررسی زنجیره تامین و لجستیک، تحلیل عرضه شامل میزان تولید و واردات و تقاضا شامل میزان مصرف داخلی و صادرات و در نهایت موازنه عرضه و تقاضا و پیش‌بینی تقاضای محصول طرح مورد مطالعه است. 

تفاوت مطالعه بازار و تحقیقات بازاریابی در ماهیت و هدف آنها است. مطالعه بازار به تحقیقاتی اشاره دارد که به‌طور خاص روی بازار مورد نظر متمرکز است و شامل جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات درباره مشتریان، رقبا و بازارها می‌شود. هدف از مطالعه بازار، درک عمیق‌تر از بازار هدف و تعیین نیازها و خواسته‌های بازار است و مطالعات بازار اغلب پیش از سرمایه‌گذاری و هنگام توسعه صورت می‌گیرد.

در صورتی تحقیقات بازاریابی به مطالعه و پژوهش در زمینه‌های مختلف بازاریابی می‌پردازد که پیش و پس از شروع کسب‌و‌کار به آن نیاز داشته و هر ساله نیاز به به‌روزرسانی دارد. تحقیقات بازاریابی شامل تحلیل استراتژی‌های بازاریابی، تبلیغات، فروش و رقبا می‌شود.

تحقیقات بازاریابی به دنبال بهبود دانش مدیریت درباره تکنیک‌های بازاریابی و اثرات آنهاست.  به طور خلاصه، مطالعه بازار بیشتر روی جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مربوط به بازار متمرکز است، در حالی که تحقیقات بازاریابی به کاربرد این داده‌ها برای بهبود فرآیندهای بازاریابی و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک می‌پردازد. تاثیرات مطالعه بازار بر موفقیت کسب‌و‌کار بسیار قابل‌توجه است.

این فرآیند به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا فرصت‌های جدید را بیایند، با دیگر کسب‌و‌کارها آشنا شوند و حتی با آنها همکاری کنند، قابلیت‌های منفعت‌زا و سودده خلق کنند، اولویت‌های جدید برای فروش ایجاد کنند و توسعه دهند، ریسک‌های ممکن را پیش از شروع کسب‌و‌کار و ارائه کالاها، خدمات و طراحی‌های جدید کاهش دهند و محدوده‌های مساله‌‌‌دار را موشکافانه‌تر بررسی کنند. مطالعه بازار نقش مهمی در کاهش ریسک‌ها، شناسایی فرصت‌ها و افزایش موفقیت کسب‌وکار دارد.

این اطلاعات به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند و استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را بهینه‌سازی کنند. بنابراین کسب‌وکارهای متعدد به‌ویژه استارت‌آپ‌ها و کسب‌و‌کارهای نوپا در مراحل مختلف از جمله آغاز کسب‌وکار خود باید مقوله مهم «مطالعه بازار» را مورد توجه قرار دهند.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *