حل ناترازی بنزین با توسعه سبد سوختی

ناترازی بنزین به نقطه بسیار نگران‌كننده‌ای رسیده است و موجب نگرانی ها درباره واردات بنزین در سال آتی شده است كه تخمینی بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار برای واردات نشان از وضعیت بد ناترازی بنزین در حوزه امنیت انرژی كشور و لزوم تمركز بر راهكارهای قیمتی و غیرقیمتی در حوزه مصرف بنزین دارد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از تعادل، نكته مهم این است كه با توجه به رشد روزافزون مصرف بنزین در كشور، هر سال نیاز به منابع ارزی بیشتری برای واردات بنزین داریم و این به معنای وارد شدن به یك باتلاق است. به منظور رفع مشكل ناترازی بنزین، سیاست‌های مختلفی را می‌توانیم در پیش بگیریم.

واردات خودروهای برقی و هیبریدی و خودروهای كم مصرف و با كیفیت خارجی و اصلاح موتور خودروها به نحوی كه مصرف بنزین استانداردی داشته باشند از جمله پیشنهادهایی است كه كارشناسان مطرح می‌كنند. شواهد نشان می‌دهد كه اگر سیاست‌های دقیق و عاجلی را در زمینه حل مشكل ناترازی بنزین در پیش نگیریم، قطعاً در آینده نزدیك با مشكلات جدی مواجه می‌شویم. در صورتی كه روند فعلی مصرف ادامه یابد و چاره‌اندیشی‌ای نداشته باشیم، مجبور به واردات بنزین در حجم بالا و صرف منابع ارزی هنگفت خواهیم شد.

برای حل این معضل باید بر رویكردی چندوجهی تمركز كنیم اولین اقدام توسعه سبد سوختی است برای افزایش پذیرش گاز طبیعی فشرده (CNG)، ایران باید بر توسعه زیرساخت سوخت‌گیری CNG در سراسر كشور تمركز كند. این شامل ساخت جایگاه‌های جدید CNG، ارتقای جایگاه‌های موجود و اطمینان از شبكه مناسب و گسترده نقاط سوخت‌گیری است. ارایه مشوق‌هایی به شركت‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های CNG می‌تواند به تسریع روند توسعه كمك كند.

دولت باید مشوق‌های مالی برای دارندگان خودرو در نظر بگیرد تا خودروهای بنزینی خود را به فناوری CNG یا هیبریدی تبدیل كنند. این را می‌توان از طریق یارانه یا برنامه‌های وام مطلوب انجام داد و بار مالی تبدیل را كاهش داد. علاوه بر این، ارایه معافیت‌های مالیاتی یا كاهش هزینه‌های ثبت نام برای خودروهای CNG یا هیبریدی می‌تواند مصرف‌كنندگان را به انتخاب گزینه‌های سوخت جایگزین تشویق كند.

بهسازی خودروهای بنزینی با كیت‌های تبدیل CNG امكان عملكرد دوگانه سوز را فراهم می‌كند و رانندگان را قادر می‌سازد بین بنزین و CNG سوئیچ كنند. دولت باید از در دسترس بودن كیت‌های تبدیل با كیفیت بالا حمایت كند و از انطباق آنها با استانداردهای ایمنی و زیست محیطی اطمینان حاصل كند.

برنامه‌های آموزشی مكانیك را می‌توان برای افزایش در دسترس بودن متخصصان ماهر برای خدمات مقاوم‌سازی اجرا كرد. همچنین خودروهای هیبریدی كه موتورهای بنزینی را با موتورهای الكتریكی تركیب می‌كنند، راه‌حلی كاربردی و كارآمد برای كاهش مصرف بنزین ارایه می‌دهند.

توسعه ناوگان حمل و نقل شهری

ارتقای ناوگان حمل و نقل شهری، از جمله اتوبوس، تاكسی و خدمات حمل و نقل مشترك، برای كاهش مصرف بنزین در مناطق شهری بسیار مهم است. معرفی اتوبوس‌های برقی می‌تواند به میزان قابل توجهی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و وابستگی به بنزین را كاهش دهد. دولت باید از اپراتورهای حمل‌ونقل عمومی حمایت مالی كند تا انتقال به سوخت‌های پاك‌تر را تسهیل كند و پذیرش فناوری‌های سبزتر را تشویق كند.

همچنین ترویج خدمات حمل‌ونقل مشترك، مانند اشتراك‌گذاری سواری و همراهی با خودرو، می‌تواند به بهینه‌سازی استفاده از خودرو و كاهش تعداد كلی خودروها در جاده كمك كند. تشویق به استفاده از وسایل نقلیه الكتریكی یا CNG برای تحرك مشترك می‌تواند به كاهش مصرف بنزین كمك كند.

باید با تمركز بر توسعه سبد سوخت و به كارگیری ظرفیت و زیرساخت سوخت CNG علاوه بر توسعه سوخت جایگزین بنزین، امكان كاهش اثرگذاری بنزین در امنیت انرژی كشور در حوزه حمل و نقل را كاهش دهیم تا بدین‌ترتیب بتوانیم علاوه حل معضل ناترازی بنزین، به سوخت پاك و جدید برای خودروها دست پیدا كنیم و تنها برای مصارف عادی و روزمره مردم، بنزین با قیمت یارانه‌ای پرداخت خواهد شد و در صورت نیاز، باید به سمت سوخت جایگزین و دوگانه‌سوز كردن خودروهای خود اقدام كنند.

در همین رابطه نظرات حسن حیدری را به عنوان یك اقتصاددان در خصوص فوریت اصلاح صنعت خودروسازی كشور، تمركز بر توسعه سبد سوختی كشور و واردات خودروهای با كیفیت در جهت ایجاد رقابت در صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداختیم كه در ادامه می‌خوانید.

حیدری با اشاره به این موضوع كه برای قضاوت منصفانه در خصوص صنایع كشور باید شرایط تحریمی را در نظر بگیریم، تصریح كرد: با وجود تمامی شرایطی كه مد نظر داریم، واقعیت این است كه حمایت بی‌حد و حصر از صنعت خودرو، دور كردن این صنعت از رقابت، قیمت‌گذاری‌های مخرب و… به پایین بودن كیفیت خودروها و بالا بودن میزان مصرف بنزین آنها منجر شده است.

وی ادامه داد: نیاز به مدیریت صحیح و درجه‌ای از رقابت در صنعت خودروسازی كشور داریم. باید صنعت خودروسازی كشور به سمت تولید نسل‌های جدید خودرو برود و تحولی را از این نظر شاهد باشیم. این كارشناس اقتصادی توضیح داد: اولویت اول صنعت خودروسازی كشور باید پایین آوردن میزان مصرف بنزین باشد.

واقعیت این است كه در شرایط فعلی تقاضای كم ریسك و حمایت شده برای خودرو در كشور وجود دارد و خودروسازان دلیلی برای ارتقای كیفیت خودروها نمی‌بینند. حیدری گفت: ایجاد رقابت از طریق واردات در صنعت خودروسازی كشور بسیار اثرگذار خواهد بود. تجربه‌ای را در دهه ۷۰، ۸۰ و حتی ۹۰ مبنی بر واردات خودرو داشتیم كه نشان داد این امر چقدر كمك‌كننده است.

وی ادامه داد: هر نسلی از خودرو كه در كشور وارد شده است، بر افزایش كیفیت خودروهای داخلی تأثیر گذاشته است. اگرچه میزان واردات خودرو در كشور ما حتی در زمان اوج واردات نیز رقم زیادی نبود. اما همین مقدار هم توانست اثر خود را بر صنعت خودروسازی كشور بگذارد. این كارشناس اقتصادی توضیح داد: واردات خودرو نه تنها بر تعدیل قیمت‌ها اثر دارد، بلكه بر نسل‌های خودروهای تولیدی نیز موثر بوده است.

به‌طور مثال، از یك جایی به بعد دیدیم كه در خودروهای ساخت داخل شیشه بالابر گذاشته شد، ترمزها‌ای بی‌اس شد و ایربگ در خودروها مورد استفاده قرار گرفت. وی ادامه داد: شاید كیفیت تجهیزاتی كه در خودروهای داخلی به كار گرفته شد، پایین باشد. اما حداقل ضرورت استفاده از آنها در خودروها احساس شد و به سمت این تحول حركت كردیم.

حیدری گفت: تغییر نسل تكنولوژیكی در حوزه خودروسازی در جهان اتفاق افتاده است. الان شاهد تولید خودروهای برقی و هیبریدی در جهان هستیم و اگر به سمت این نسل‌های جدید خودروسازی در دنیا حركت نكنیم، از روندهای جهانی عقب می‌مانیم.

وی در پایان تأكید كرد: تجربه كشور خودمان و دنیا نشان می‌دهد كه قدم اول برای تولید یك نسل تكنولوژیكی جدید واردات است. اول باید به واردات خودروهای برقی و هیبریدی بپردازیم و اندك اندك زمینه را برای تولید آنها در داخل كشور مهیا كنیم.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *