بهره‌وری شرکت‌های دولتی زیر ذره‌بین

گزارش «خلاصه مدیریتی مدیریتی گزارش بهره وری شرکتهای دولتی در سال 1402» از سوی سازمان بهره وری منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت سازمان بهره وری، این گزارش منتشر شده، خلاصه مدیریتی گزارش بهره وری شرکتهای دولتی در سال 1402 است که برای اولین بار علاوه بر ارزیابی کارایی، ارزیابی اثربخشی شرکتها نیز در آن ارائه شده است .

پایین بودن سطح و رشد بهره وری این دسته از بنگاه های اقتصادی، در مقایسه با بنگاههای اقتصادی فعال در بخش
خصوصی و سطح مطلوب بهره ور ی، یکی از دغدغه های همیشگی در نظام حکمرانی کشور بوده است و در دو دهه
گذشته تلاشهای زیادی به منظور افزایش بهرهور ی شرکتهای دولتی صورت گرفته است.

با این حال هیچ کدام از این تلاشها نتوانسته است به نحوی شایسته به بهبود وضعیت بهره وری شرکتهای دولتی منجر شود. به نظر میرسد بررسی علت این ناکامی، نقطه آغازین تلاش برای افزایش بهره ور ی شرکتهای دولتی خواهد بود که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است.

این گزارش نتایج سنجش بهره‌وری شرکت‌های دولتی در سال مالی 1401 را مبتنی بر شاخص‌های کارایی و اثربخشی مرتبط ارائه کرده و از این رهگذر تصویری مناسب از وضعیت بهره‌وری شرکت‌های دولتی در اختیار سیاستگذار قرار می‌دهد.

این گزارش مشتمل بر 6 بخش شامل نقش و اهمیت شرکت‌های دولتی، فرایند اجرایی ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی، نتایج ارزیابی بهره‌وری، نسبت‌های مالی در شرکت‌های دولتی، امتیاز و سطح بهره‌وری شرکت‌های دولتی و جمع‌بندی و پیشنهادات است.

محاسبات سازمان ملی بهره‌وری ایران نشان‌دهنده سهم مستقیم حدوداً 7/5 درصدی شرکت‌‌های دولتی از کل اقتصاد بدون نفت در سال 1401 است. همچنین، سهم تمام شرکت‌‌های دولتی از اقتصاد کشور یا همان سهم آن‌ها از تولید ناخالص داخلی در همان سال، 14/5 درصد و سهم آن‌ها از اشتغال کشور یک درصد برآورد می‌شود.

به طور کلی شاخص کارایی کل عوامل تولید شرکت‌های دولتی در سال‌های 1400 و 1401 به طور متوسط 11/4 درصد رشد داشته است که نشان از بهبود وضعیت بهره‌وری این شرکت‌ها است.

علاقه مندان برای مطالعه متن کامل این گزارش میتوانند به این لینک مراجعه کنند.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *