ضرورت توسعه پارک‌های صنعتی زیست محیطی در راستای ارتقای بهره‌وری سبز

یک بازدید مطالعاتی در مورد همزیستی صنعتی توسط مرکز استانداردها، مترولوژی و کیفیت وزارت علوم و فناوری ویتنام (STAMEQ) در شهر هوشی مین این کشور با همکاری سازمان بهره وری آسیایی سازماندهی شد تا ایجاد، کارکردها، اثربخشی، پیامدها و پایداری همزیستی صنعتی را بررسی کند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت سازمان بهره وری آسیایی، 42 شرکت‌کننده از 16 کشور عضو سازمان بهره وری آسیایی (APO)، این بازدید مطالعاتی را با هدایت 6 مدرس از تایوان، هند، ژاپن، یک نفر از سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) و دو نفر از ویتنام تکمیل کردند.

شرکت‌کنندگان با شیوه‌های خوب تایوان، کلمبیا، هند، اندونزی، ژاپن و ویتنام، چارچوب‌های بین‌المللی و استانداردهای ملی برای اکوپارک‌های صنعتی، و ابتکارات جهانی به رهبری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد آشنا شدند که الهام‌بخش همکاری‌های بالقوه برای سیاست‌های صنعتی پایدارتر است.

بازدیدهای میدانی از پارک بوم‌صنعتی Amata City Bien Hoa و مرکز تصفیه آب و تأسیسات تبادل بخار آن، به شرکت‌کنندگان درکی جامع از چگونگی تجسم و پیگیری اقتصاد دایره‌ای از طریق عملکرد مؤثر EIPs ارائه کرد.

شرکت کنندگان در مورد استراتژی های عملی برای مشارکت ذینفعان در صنعتی سازی پایدار و ایجاد شبکه هایی برای توسعه بالقوه اکوپارک صنعتی یا پارک های صنعتی زیست محیطی (EIP) آشنا شدند.

بر اساس این گزارش، همزیستی صنعتی به روابطی در شبکه ای از کسب و کارها، مؤسسات عمومی و انجمن ها اشاره دارد که در آن منابع، از جمله مواد، انرژی، زیرساخت ها، محصولات جانبی و ضایعات مبادله می شوند و از آنها برای به حداکثر رساندن منافع و ایجاد ارزش بیشتر استفاده می شود.

این مقوله، به عنوان یک استراتژی برای تسهیل اقتصاد دایره ای استفاده می شود و اغلب در قالب پارک های صنعتی زیست محیطی (EIPs) تجسم می یابد، جایی که مشاغل و سایر ذینفعان برای تقویت عملکرد زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر همکاری می کنند. ویتنام به طور فعال  پارک های صنعتی زیست محیطی را توسعه داده و خوشه های صنعتی موجود را به  پارک های صنعتی زیست محیطی تبدیل می کند تا توسعه صنعتی پایدار را دنبال کند.

مطالب مرتبط:

برگزاری کنفرانس تولید سبز و اقتصاد دایره‌ای توسط سازمان بهره وری آسیایی در ویتنام

گزارش بهره‌وری: نوآوری، بهره‌وری و تغییرات ساختاری اقتصادی در ویتنام

ترجمه: محمد مجیدزاده

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *