مرکز تعالی سازمان بهره وری آسیایی چیست؟

در چارچوب سازمان بهره وری آسیایی، مرکز تعالی (COE) به عنوان مؤسسه ای با سطح جهانی شایستگی و رهبری، عملکرد مثال زدنی و بهترین شیوه ها در یک مجموعه خاص از دانش یا حوزه تمرکز که به بهره وری کمک می کند، تعریف می شود. همچنین این مراکز، انگیزه دستیابی و حفظ بالاترین استانداردها در حوزه تمرکز را دارند. سازمان بهره وری آسیایی چندین مرکز تعالی را راه اندازی کرده است که در این مطلب شما را با آنها آشنا می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز، مراکز تعالی این فرصت را فراهم می کند تا بهترین شیوه های یک سازمان بهره وری ملی (NPO) در یک منطقه تخصصی توسط سایر سازمان های بهره وری ملی در دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد. دامنه این مراکز شامل اشتراک دانش و روش ها از طریق آموزش ، کارگاه ها و مأموریت های مطالعه و پژوهش است.

یک مرکز تعالی سازمان بهره وری آسیایی، یک موسسه یا شبکه ای از موسسه های رسمی در یک کشور عضو است که دارای سطحی در کلاس جهانی از صلاحیت، با عملکرد و تجربه مثال زدنی، در یک مجموعه خاص از دانش یا حوزه ای است که به بهره وری کمک می کند.

سازمان آسیایی بهره وری پنج مرکز را در مناطق مورد علاقه کشورهای عضو تاسیس کرده است.

مرکز تعالی در مورد بهره وری سبز در جمهوری چین (تایوان)

تاسیس: 2013 میلادی

این مرکز با هدایت مرکز بهره وری چین (CPC) و در همکاری با چندین وزارتخانه دولتی در جمهوری چین (ROC) ، از سازمان بهره وری آسیایی در ارتقا و اجرای فعالیت های مرتبط با بهره وری سبز (GP) و همچنین در به اشتراک گذاشتن نمونه های ارزشمند پشتیبانی می کند و داستانهای موفقیت GP در منطقه آسیا و اقیانوسیه را ترویج کند.

فعالیت های مرکز تعالی در بهره وری سبز متمرکز بر چهار موضوع اصلی است که سه بخش عمده کشاورزی، صنعت و خدمات را پوشش می دهد:
1) بازیافت منابع؛
2) انرژی سبز؛
3) کارخانه های سبز؛
4) نوآوری کشاورزی.

مرکز تعالی در مورد بهره وری بخش عمومی در فیلیپین

تاسیس: 2015 میلادی

مرکز تعالی در بخش عمومی بهره وری (PSP) در آکادمی توسعه فیلیپین (DAP) تأسیس شد. این مرکز تعالی نقش مهمی در کمک به سازمان بهره وری آسیایی برای ارتقا و انجام فعالیتهای مربوط به بخش بهره وری عمومی در منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد.

مرکز تعالی بهره وری بخش عمومی بر روی پروژه هایی متمرکز است که به کشورهای عضو کمک می کند تا برنامه های خود را برای بهبود بهره وری در بخش عمومی توسعه و تقویت کنند. همچنین بررسی مداوم چارچوب های بهره وری بخش عمومی را انجام داده و توانایی ها و شایستگی های اعضا را در استفاده از روش ها، ابزارها و تکنیک های بهره وری توسعه می دهد.

مرکز تعالی برای Industry 4.0 در هند

تاسیس: 2017 میلادی

با حرکت سریع دنیا به سمت انقلاب صنعتی چهارم ، سازمان آسیایی بهره وریُ سریعاً نیازهای مربوط به کشورهای عضو خود را شناسایی و مرکز تعالی را برای IT 4.0 به رهبری شورای ملی بهره وری هند (NPC) راه اندازی کرد.

مرکز تعالی صنعت 4 با هدف حمایت از صنایع کشورهای عضو جهت رقابت و بهره وری بیشتر در دوره جدید اقتصاد دیجیتال است. این مرکز تعالی همچنین بر روی راه حل هایی تمرکز دارد که می توانند با اولویت بندی و تشویق به کارگیری فناوری Industry 4.0 برای بهبود بهره وری، در از بین بردن شکافهای فناوری کمک کنند.

جالب است که تصمیم گیری درباره تاسیس این مرکز تعالی در پنجاه و نهمین اجلاس GBM که سال 2017 میلادی در تهران برگزار شد، صورت گرفت.

مرکز تعالی تولید هوشمند

سال تاسیس: 2019

در طول شصت و یکمین جلسه، هیئت حاکمه APO به اتفاق آرا پیشنهاد راه اندازی یک COE جدید در زمینه تولید هوشمند (SM) در مرکز بهره وری چین تایپه (CPC) را تایید کرد. COE on SM رهبری را در تسهیل ارتقای صنعت در بین همه اعضای APO، شناسایی بهترین روش‌های پذیرش فناوری هوشمند و اتوماسیون و بهبود کارایی تولید فراهم می‌کند.

اهداف کلیدی این مرکز کمک به اعضای APO در ارتقای صنایع خود و جستجوی راه هایی برای معرفی تجهیزات هوشمند و خودکار، افزایش تبلیغات بین المللی از طریق به اشتراک گذاری تجربیات توسط کارشناسان و اتصال شهرکهای تولید هوشمند با معرفی تولید هوشمند و افزایش بهره وری و ارزش افزوده است.

مرکز تعالی کشاورزی هوشمند – اقلیم

سال تاسیس 2023

مدیران APO در 10 مارس 2023 تأسیس مرکز تعالی APO (COE) در کشاورزی هوشمند اقلیم (CSA) را تصویب کردند که به میزبانی سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و غذا (NARO) ژاپن، را ترویج و اجرا خواهد کرد. فعالیت های مرتبط و انتشار نمونه هایی از CSA در منطقه آسیا و اقیانوسیه. هدف این مرکز تعالی، کمک به بهبود بهره وری کشاورزی و سود کشاورزان و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) در بخش کشاورزی در منطقه است.

فعالیت‌ها شامل آموزش به کارگیری فن‌آوری‌های کاهش و سازگاری تغییرات آب و هوا و دانش جدید کشت، عمدتاً برای برنج به عنوان غذای اصلی در عضویت APO خواهد بود. بیانیه تاسیس این مرکز همین چند هفته پیش از سوی APO اعلام شد.

سایر مراکز تعالی سازمان بهره وری آسیایی

شایان ذکر است که پیش از این نیز مرکز تعالی در زمینه تعالی کسب و کار در سنگاپور از سال 2009 میلادی از طریق APO فعال می کرده است.

این مرکز تعالیبرای تقویت توانایی های برتری تجاری (business excellence) سنگاپور از سوی سازمان بهره وری آسیایی به صورت آزمایشی در زمینه تعالی کسب کار در سال 2009 تعیین شد تا یادگیری و به اشتراک گذاری بهترین روش ها و پذیرش چارچوب های تعالی و مدل های جایزه کیفیت در میان شرکت های کشورهای عضو سازمان بهره وری آسیایی را تسهیل کند.

رویکردهای مرکز تعالی کسب و کار:

1) تسهیل اشتراک بهترین روشها
2) توسعه صلاحیت های ارزیابی و مشاوران تعالی کسب و کار
3) ارتقا توانایی کشورهای عضو در مدیریت ابتکارات در زمینه تعالی کسب و کار آنها
4) انجام تحقیق
5) تقویت و تداوم رهبری این مرکز تعالی در BE.

مرکز تعالی در ایران؛ شايد وقتي ديگر

چند سال پيش بود كه سازمان ملي بهره وري ايران پيگير كسب مجوز و راه اندازي يك مركز تعالي سازمان بهره وري آسيايي در كشورمان بود كه متاسفانه اجرايي نشد. يكي از پيشنهادي جدي ايران در اين زمينه راه اندازي مركز تعالي بهره وري در بخش دولتي با توجه به ویژگیهای اقتصادی کشور بود كه خبر جدیدی در این زمینه منتشر نشده است.

منبع: برگرفته از وب سایت سازمان بهره وری آسیایی

لینکهای مرتبط:

راه‌اندازی مرکز تعالی «کشاورزی هوشمند – اقلیم» در APO

گردآوری و ترجمه: محمد مجیدزاده

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *