نقشه‌­راه هوشمندسازی کشاورزی و منابع طبیعی

سیاست­گذاران، مدیران کشاورزی کشور، تولیدکنندگان و بهره­برداران کشاورزی، صاحبان کسب‌وکار کشاورزی، اساتید و دانشجویان باید از طریق راه‌حل‌هاي نوآورانه این فناوری‌ها، آرمان‌ها و چشم‌اندازهاي کشور را منطبق بر مسير فناوری اطلاعات به سمت بهره­ وری بیشتر از منابع و توسعه کشور پیش ببرند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز، بهنام دهقانی، دکترای کشاورزی در یادداشتی با عنوان نقشه ­راه هوشمندسازی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نوشته است:

در جایی از صنعت کشاورزی قرار داریم که عوامل متعددی تهدید کننده امنیت غذایی هستند، عوامل چون: رشد جمعیت، مهاجرت، جمعیت رو به سالمند جهان، افزایش شهرنشینی، رها شدن برخی از زمین‌های کشاورزی، منابع طبیعی محدود و بسیار تحت فشار، تغییر اقلیم و تصمیم­های سیاستی.

بنابراین امروزه امنیت غذایی و ایمنی غذایی به مساله مهمی تبدیل شده است. تهدید امنیت غذایی در گذشته نیز وجود داشته است. توماس مالتوس اقتصاددان در سال 1798 نوشت: قدرت افزايش جمعيت بي‌نهايت بيشتر از قدرت زمين در توليد اسباب معيشت است، به گونه‌ای که منجر به مرگ زودرس برای برخی از افراد خواهد شد.

خوشبختانه هشدار مالتوس به دلیل فناوری­ها و نوآوری‌های مختلف فناوری (ابزارهای مکانیزه کشاورزی، سپس کودهای نیتروژنی و متعاقباً بهبود ژنتیکی محصولات از طریق انقلاب سبز، توسعه محصولات تراریخته و سایر پیشرفت‌های علمی) تا حد زیادی محقق نشد. امروزه نیز امنیت غذایی برای تغذیه جمعیت رو به رشد جهانی موضوع سیاست‌گذاران، اقتصاددانان، سازمان‌های مختلف و روشن­تر از همه آن‌ها، جامعه کشاورزی است.

کشاورزان با به کارگیری فناوری­ و نوآوری­ می­توانند با چالش­های امنیت غذایی مقابله کنند. یکی از راه­ها امیدبخش جهت افزایش بهره­وری تولیدات کشاورزی استفاده از فناوری­های دیجیتال است.

از کاربرد فناوری­های دیجیتال در کشاورزی با عنوان کشاورزی دقیق و کشاورزی هوشمند یاد می­ شود.

کشاورزی دقیق بر الزامات اختصاصی در یک مکان مشخص و داده­هایی که از تصاویر هوایی، حسگرها، GPS، GIS  و غیره مشتق شده­اند، تمرکز دارد و جهت شناسایی مناطق و ورودی­های لازم است و این موارد را مورد تجزیه­وتحلیل قرار می­ دهد.

کشاورزی هوشمند بر تصمیمات کارآمد متمرکز است که با استفاده از فناوری­هایی مانند کلان داده، GPS، GIS، هواپیماهای بدون سرنشین، محاسبات ابری و ذخیره­سازی، محاسبات لبه/مه، اینترنت اشیا و غیره برجسته می شود و مورد استفاده قرار می­ گیرند.

بنابراین کشاورزی هوشمند شامل تمام اجزای کشاورزی دقیق است و مدیریت فرآیندهای تولید را امکانپذیر می­کند. کشاورزی هوشمند چهار رکن اساسی دارد که شامل: مدیریت بهینه منابع، حفاظت از محیط­زیست، توسعه خدمات کشاورزی و استفاده از فناوری‌های نوین است.

فناوری‌های نوین (اینترنت اشیا، کلان­داده، بلاکچین، حسگر، هوش مصنوعی و غیره) ابزاری هستند که نقش شایانی در حل چالش‌های اقتصادی، اجتماعی، محيطي و نهادی دارند و به ‌عنوان پل  ارتباطي براي تبادل كارآمد محصولات و خدمات در قالب زنجیره تامین در هر جایی از دنیای پیرامون مطرح هستند.

به کمک این فناوری‌ها می‌توان مشکلات درهم تنیده کشاورزی کشور را در یک ساختار شبکه‌ای حل کرد. در قالب مدیریت یکپارچه تولیدات کشاورزی و صنایع وابسته، می‌توان بازآفرینی و تحول در بازار به‌وجود آورد و نظام توزیع کالا در زنجیره تامین کشاورزی را به سمتی سوق داد که تولیدکننده مزد زحمت و تلاش خود را بی‌واسطه دریافت کند.

به کمک این فناوری­های دیجیتال، هدف دو برابر کردن درآمد کشاورزان با نهاده‌های کمتر اکنون به واقعیت تبدیل شده است. در حال حاضر، انقلاب کشاورزی 4.0 به زودی به نقطه عطف دیگری دست خواهد یافت و از آن به‌عنوان کشاورزی 5.0 یاد می‌شود. در این مرحله درآمد کشاورز افزایش می‌یابد و او می‌تواند با استفاده از این ابزارها و تکنیک‌ها فعالیت‌های کشاورزی خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند.

رشد و توسعه کشاورزی در گرو افزایش بهره­وری است. بهره­وری نیز نتیجه ترکیب بهتر سرمایه، نیروی کار و فناوری است. بدون سرمایه­گذاری بر روی افراد، تجهیزات و فناوری، پتانسیل نیروی کار کمتر مورد استفاده قرار می­گیرد و پتانسیل واقعی کشاورزی جهت افزایش بهره­وری به کار گرفته نمی­شود.

بنابراین سیاست­گذاران، مدیران کشاورزی کشور، تولیدکنندگان و بهره­برداران کشاورزی، صاحبان کسب‌وکار کشاورزی، اساتید و دانشجویان باید از طریق راه‌حل‌هاي نوآورانه این فناوری‌ها، آرمان‌ها و چشم‌اندازهاي ایرانمان را منطبق بر مسير فناوری اطلاعات به سمت بهره­ وری بیشتر از منابع و توسعه کشور پیش ببرند.

فایل مرتبط:

مطالب مرتبط:

انقلاب بهره‌وری؛ ریل‌گذاری جدید برای تحقق کشاورزی دانش‌بنیان

تحول هوشمند کشاورزی در کشورهای آسیایی

دگرگونی هوشمند برای مشاغل کشاورزی

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *