در بازار امروز، عقب ماندن به معنای منسوخ شدن است. این یک مفهوم آشنا برای همه است، پیشرفتهای فردا باعث می شوند پیشرفتهای امروز پیش پا افتاده به نظر برسند. تنها چیزی که ثابت و حتمی است تغییر است. بنابراین هر روز باید به دنبال مهارتهای جدید بود، مهارتهایی که با بهبود زندگی، عملا مهارتهای بهره ورانه هستند.
به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، فاطمه ماهی دشتی، کارشناس بهرهوری در مجله بهرهوری این هفته، به سراع مهارتهای قرن 21 رفته که میتوان آنها را «مهارتهای بهره ورانه» نامید.
مهارت های قرن 21، دوازده توانایی هستند که دانشجویان برای موفقیت در حرفه خود در عصر اطلاعات به آنها نیاز دارند.
دوازده مهارت قرن 21 عبارتند از:
تفکر انتقادی
خلاقیت
همکاری
ارتباط
سواد اطلاعاتی
سواد رسانه ای
سواد فناوری
انعطاف پذیری
رهبری
ابتکار عمل
بهره وری
مهارت های اجتماعی
این مهارتها به دانشجویان کمک می کنند تا با سرعت برق آسای بازارهای مدرن همگام شوند. هر کدام از این مهارت ها به شیوه ای منحصر به فرد به دانشجویان کمک می کنند، اما همه آنها یک ویژگی مشترک دارند: در عصر اینترنت ضروری هستند.
برای شروع، مروری بر سه دسته مهارتی قرن 21 خواهیم داشت.
سه دسته مهارتی قرن 21
هر کدام از مهارت های قرن 21 در یکی از سه دسته زیر قرار می گیرند:
الف. مهارت های یادگیری
ب. مهارت های سواد رسانه
ج. مهارت های زندگی
مهارت های یادگیری به دانشجویان فرآیندهای ذهنی مورد نیاز برای انطباق و بهبود با محیط کار مدرن را آموزش می دهد.
مهارتهای سواد رسانه بر این موضوع تمرکز دارند که دانشجویان بتوانند حقایق، مطبوعات انتشاراتی و فناوری زمینه آنها را تشخیص دهند. تمرکز زیادی روی تعیین منابع قابل اعتماد و اطلاعات واقعی و جدا کردن اطلاعات درست از نادرست که سراسر اینترنت را فرا گرفته اند، وجود دارد.
مهارت های زندگی نگاهی به عناصر ناملموس زندگی روزمره دانشجویان دارد. این عناصر ناملموس هم بر ویژگی های شخصی و هم بر کیفیت های حرفه ای تمرکز دارند.
در مجموع، این سه دسته تمام مهارتهای دوازدهگانه قرن بیست و یک را که به آینده شغلی دانشجویان کمک میکنند، پوشش میدهند.
در ادامه نگاهی دقیق تر به هر دسته خواهیم داشت.
دسته اول. مهارت های یادگیری
این چهار مهارت محبوب ترین مهارت های قرن 21 هستند. به این مهارت ها، مهارت های یادگیری می گویند.
اکثر اساتید این مهارت ها را می شناسند زیرا نیاز مشترک همه مشاغل هستند. همچنین از نظر اهمیت، بسته به امیال شغلی فرد، متفاوت می شوند.
این چهار مهارت عبارتند از:
یک. تفکر انتقادی: یافتن راه حل برای مشکلات
دو. خلاقیت: اندیشیدن خارج از چارچوب
سه. همکاری: کار با دیگران
چهار. ارتباط: صحبت با دیگران
در ادامه، هر یک از این مهارت ها و پیامدهای آنها بر روی اشتغال دانشجویان را از نظر خواهیم گذراند.
تفکر انتقادی
تفکر انتقادی یکی از مهمترین ویژگی هایی است که متخصصان امروزی دارند.
در کلاس درس، تفکر انتقادی مؤثر، دانشجویان را به حل مسائل و اکتشافات جدید ترغیب می کند. این چیزی است که به دانشجویان کمک میکند بدون حضور استاد، خودشان موضوعات را بفهمند و درک کنند.
در محیط کار، تفکر انتقادی برای پیشرفت ضروری است. چرا که مکانیسمی است که موانع را از بین می برد و تلاش های مثمر ثمر را جایگزین آنها می کند.
خلاقیت
خلاقیت نیز به همان اندازه برای سازگاری با محیط کار مهم است. این مهارت دانشجویان را قادر میسازد تا مفاهیم را از منظری متفاوت ببینند، که منجر به نوآوری میشود.
در هر زمینه ای، نوآوری کلید سازگاری و موفقیت کلی شرکت است.
یادگیری خلاقیت به عنوان یک مهارت مستلزم این است که بدانیم «روشی که همیشه انجام میشده است» لزوماً باعث پیشرفت یا رشد نمیشود. در واقع درک این نکته است که تغییر برای حل مشکلات با کمک راه حل های نوآورانه ضروری است.
همکاری
همکاری به معنای واداشتن دانشجویان به کار با یکدیگر، مصالحه و گرفتن بهترین نتایج ممکن حاصل از حل یک مساله است.
شاید همکاری دشوارترین مفهوم در بین چهار مهارت یادگیری باشد. اما تسلط بر آن، می تواند شرکت ها را از آستانه ورشکستگی بازگرداند.
عنصر کلیدی همکاری، تمایل است. همه شرکتکنندگان باید مایل باشند که بخشهایی از ایدههای خود را قربانی کنند و دیگران را بپذیرند تا به نتایجی برای کل شرکت دست یابند.
این به معنای درک ایده «مصلحت جمعی» است که در این مورد به موفقیت در کل شرکت منجر می شود.
در نهایت، ارتباط چسبی است که همه این ویژگی های آموزشی را در کنار یکدیگر قرار می دهد.
ارتباط
ارتباطات الزام هر شرکتی برای حفظ سودآوری است. برای دانشجویان بسیار مهم است که یاد بگیرند چگونه به طور موثر ایده های خود را به تیپ های شخصیتی مختلف منتقل کنند.
ارتباط باعث می شود که سردرگمی در محل کار از بین برود، و دانشجویان به بخش ارزشمندی از تیم ها، بخش ها و شرکت هایشان تبدیل شوند.
ارتباط موثر نیز یکی از مهارت های نرمی است که معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد. بسیاری از افراد این مهارت را «ذاتی» می دانند، و برخی از شرکت ها حتی ممکن است داشتن ارتباطات خوب را بدیهی تلقی کنند.
اما اگر کارمندان ارتباطات ضعیفی داشته باشند، کل پروژه از بین می رود. هیچ کس نمی تواند به وضوح اهدافی را که به دنبال دستیابی به آن هستند را ببیند. هیچ کس نمی تواند مسئولیت بپذیرد زیرا مسئولیت ها به وضوح بیان نشده اند.
بدون درک ارتباط مناسب، دانشجویان در قرن بیست و یک فاقد مهارت محوری برای پیشرفت شغلی خواهند بود.
اما این چهار مهارت فقط شروع کار است. در قرن بیست و یکم دانشجویان باید بتوانند اطلاعات اطراف خود را درک کنند.
دسته دوم. مهارت های سواد رسانه
مهارت های سواد رسانه دسته بعدی مهارت های قرن 21 هستند.
گاهی اوقات به آنها مهارتهای IMT گفته میشود، و هر کدام به عنصر متفاوتی از سواد و درک دیجیتال توجه دارند.
سه مهارت سواد رسانه ای قرن 21 عبارتند از:
یک. سواد اطلاعاتی: درک حقایق، ارقام، آمار و داده ها
دو. سواد رسانه ای: درک رسانه ها و خروجی هایی که اطلاعات در بستر آنها منتشر می شود
سه. سواد فناوری: درک ماشینهایی که عصر اطلاعات را ممکن میسازند
در ادامه این سه مهارت مرتبط و نحوه کمک آنها به دانشجویان در دنیایی که در آن زندگی می کنیم را در نظر می گیریم.
سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی مهارتی اساسی است و به دانشجویان کمک میکند حقایق، بهویژه داده هایی که به صورت آنلاین با آنها مواجه میشوند را درک کنند.
مهمتر از آن، به آنها می آموزد که چگونه واقعیات را از داده های غلط تشخیص دهند.
در عصر اطلاعات نادرست، یافتن حقیقت آنلاین به خودی خود به یک شغل تبدیل شده است. بسیار مهم است که دانشجویان خود بتوانند حقایق را به تنهایی تشخیص دهند. در غیر این صورت، طعمه اطلاعات نادرست، باورهای غلط و دروغ های آشکار خواهند شد.
سواد رسانه ای
سواد رسانهای عبارت است از شناسایی روشها، رسانهها و منابع انتشار و در عین حال تمایز بین روشهای معتبر و غیر معتبر.
درست مانند مهارت قبلی، سواد رسانه ای برای یافتن حقیقت در دنیایی که مملو از اطلاعات است مفید است.
سواد رسانه ای شیوه ای است که به کمک آن دانشجویان می توانند منابع قابل اعتماد اطلاعات را در زندگی خود پیدا کنند. بدون این سواد، هر چیزی که به نظر معتبر می رسد، معتبر می شود.
اما با سواد رسانه ای، دانشجویان می توانند تشخیص دهند که به کدام رسانه ها یا قالب ها اعتنا نکنند. همچنین یاد می گیرند که به کدام رسانه ها اعتماد کنند، که به همان اندازه مهم است.
سواد فناوری
در نهایت، سواد فناوری یک گام فراتر می رود و به دانشجویان درباره ماشین های موثر در عصر اطلاعات آموزش می دهد.
همانطور که رایانه ها، برنامه نویسی ابری و دستگاه های تلفن همراه برای جهان اهمیت بیشتری پیدا می کنند، جهان به افراد بیشتری برای درک این مفاهیم نیاز دارد.
سواد فناوری، اطلاعات اولیه ای را در اختیار دانشجویان قرار می دهد که بدانند چه ابزارهایی چه وظایفی را انجام می دهند و چرا.
به هر حال، اگر نمیدانید فناوری های مختلف چگونه عمل می کنند، ممکن است آنها را دور از دسترس و عجیب بدانید. اما سواد فناوری نقاب ابزارهای پرقدرتی را که دنیای امروز را اداره می کنند، از چهره آنها بر می دارد.
در نتیجه، دانشجویان می توانند به طور مؤثرتری با جهان سازگار شوند. می توانند نقش مهمی در تکامل آن داشته باشند و آینده جهان را هدایت کنند.
اما برای تکمیل مهارتهای قرن 21، دانشجویان باید دسته سومی از مهارت ها را نیز بیاموزند، دستهای که از نظر شخصی و همچنین حرفهای تأثیرات زیادی بر روی آنها خواهد داشت.
دسته سوم. مهارت های زندگی
مهارت های زندگی آخرین دسته از مهارت های قرن 21 است. این مهارتها که FLIPS نیز نامیده میشود، همگی به زندگی شخصی افراد مربوط میشوند، اما در محیطهای حرفهای نیز وارد میشوند.
پنج مهارت زندگی قرن بیست و یکم عبارتند از:
یک. انعطاف پذیری: انحراف از برنامه ها در صورت نیاز
دو. رهبری: ایجاد انگیزه در یک تیم برای دستیابی به یک هدف
سه. ابتکار عمل: شروع پروژه ها، استراتژی ها و برنامه ها به تنهایی
چهار. بهره وری: حفظ کارایی در عصری مملو از حواس پرتی
پنج. مهارت های اجتماعی: ملاقات و شبکه سازی با دیگران برای دستیابی به منافع متقابل
این پنج مهارت زندگی با هم کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که یک فرد می تواند یک زندگی موفق و مستقل هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه ای داشته باشد.
انعطاف پذیری
انعطاف پذیری بیان توانایی یک فرد برای انطباق با شرایط در حال تغییر است.
این یکی از چالش برانگیزترین ویژگی هایی است که دانشجویان باید بیاموزند زیرا زیربنای آن دو ایده ناخوشایند زیر است:
راهی که در پیش گرفته اید همیشه بهترین راه نیست
وقتی اشتباه می کنید باید متوجه باشید و آن را بپذیرید
انعطافپذیری از شما میخواهد که فروتنی نشان داده و بپذیرید که همیشه چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارند – حتی اگر با تجربه باشید.
با این حال، انعطاف پذیری برای موفقیت بلندمدت در یک حرفه بسیار مهم است. دانستن اینکه چه زمانی باید تغییر کرد، چگونه تغییر کرد و چگونه به تغییر واکنش نشان داد، مهارتی است که برای کل زندگی فرد سودمند است.
همچنین نقش زیادی در مهارت بعدی این دسته دارد.
رهبری
رهبری تمایل یک فرد به تعیین اهداف، هدایت یک تیم در طول مراحل مورد نیاز و دستیابی به اهداف به صورت مشترک است.
چه یک کارآفرین باتجربه و یا یک فرد تازه استخدام که تازه شروع به کار کرده است، در حرفه خود به مهارت های رهبری نیاز دارد.
نیروی کار جدیدالورود به دلایل متعددی به مهارت های رهبری نیاز دارد. مهمترین آنها این است که این مهارت به فرد کمک می کند تا تصمیماتی را که مدیران و رهبران می گیرند را درک کند.
سپس، این کارمندان می توانند مهارت های رهبری خود را زمانی که به مدیریت میانی (یا معادل آن) ارتقا می یابند، بکار ببرند. اینجاست که مهارتآموزان قرن 21 میتوانند مهارتهای قبلی را که آموختهاند به کار ببرند.
همچنین جایی است که تجربه واقعی که برای رهبری شرکت به آن نیاز دارند را بدست می آورند.
هنگامی که یک بخش مشخص را مدیریت می کنند، می توانند نکات حرفه ای خاص خود را بیاموزند. که به دانشجویان در کسب تخصص لازم برای رشد حرفه ای و رهبری کل شرکت کمک می کند.
ابتکار عمل
موفقیت واقعی همچنین مستلزم ابتکار عمل است و دانشجویان باید خود مبتکر عمل باشند.
ابتکار عمل فقط در تعداد معدودی از افراد به طور طبیعی و ذاتی به وجود می آید. در نتیجه، دانشجویان برای موفقیت کامل باید آن را بیاموزند.
این یکی از سخت ترین مهارت ها برای یادگیری و تمرین است. ابتکار اغلب نیازمند کار بر روی پروژه ها خارج از ساعات کار است.
پاداش ابتکار عمل می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات این پاداش کسب نمرات خوب است. گاهی اوقات فرصت کاری جدید است. گاهی اوقات،صرف 30 دقیقه وقت بیشتر بر روی کار است تا قبل از تعطیلات آخر هفته کار را جمع بندی کنند.
صرف نظر از این موارد، ابتکار ویژگی ای است که پاداش به همراه دارد. این مهارت نشان دهنده شخصیت فرد از نظر اخلاق کاری و پیشرفت حرفه ای است.
وقتی ابتکار عمل با ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری و رهبری همراه شود، تاثیر آن دو برابر می شود.
بهره وری
در کنار ابتکار، مهارت های قرن بیست و یکم دانش آموزان را ملزم به یادگیری در مورد بهره وری می کند. بهره وری توانایی فرد برای تکمیل کار در زمان مناسب است.
در اصطلاح تجاری، به آن «کارایی» می گویند. هدف مشترک هر حرفه ای – از کارمند سطح پایه تا مدیر عامل – انجام کار بیشتر در زمان کمتر است.
با درک راهبردهای بهرهوری در هر سطح، دانشجویان راههایی را کشف میکنند که به کمک آن بهترین کیفیت کار را ارائه دهند و در عین حال نحوه کار دیگران را نیز درک کرده و بپذیرند.
این مهارت آنها را مجهز به ابزارهای عملی برای اجرای ایده هایی می کند که با کمک مهارت های انعطاف پذیری، رهبری و ابتکار عمل به آنها رسیده اند.
با این حال، یک مهارت دیگر وجود دارد که همه مهارت های قبلی قرن 21 را به هم پیوند می دهد.
مهارت های اجتماعی
مهارت های اجتماعی برای موفقیت مداوم در یک حرفه بسیار مهم است. کار اغلب از طریق ارتباطاتی که یک فرد با اطرافیان خود برقرار می کند انجام می شود.
این مفهوم از شبکه سازی در برخی از صنایع فعال تر از سایر صنایع است، اما مهارت های اجتماعی مناسب، ابزار مطلوب برای ایجاد روابط طولانی مدت است. در حالی که این مهارت در نسل های گذشته نیز به طور ضمنی مطرح بوده است، ظهور رسانه های اجتماعی و ارتباطات بلاواسطه ماهیت تعامل انسانی را تغییر داده است.
در نتیجه، دانشجویان امروز دارای طیف وسیعی از مهارتهای اجتماعی هستند. برخی از آنها از نظر اجتماعی مهارت بیشتری نسبت به دیگران دارند. برخی بسیار عقب هستند. و برخی از افراد خوش شانس ممکن است خیلی جلوتر باشند، زیرا معاشرت و برقراری ارتباط به طور طبیعی و ذاتی در آنها نهادینه است.
اما اکثر دانشجویان حداقل به یک دوره آموزشی در مهارتهای اجتماعی نیاز دارند. آداب معاشرت، رفتار، ادب و کم حرفی هنوز هم در دنیای امروز نقش اصلی را ایفا می کنند. نیاز است که برخی از دانشجویان این مهارت ها را در محیط آموزشی به جای محیط اجتماعی بیاموزند. برخی از دانشجویان نیاز دارند این مهارت ها را بیاموزند.
تقاضای مهارت های قرن 21
در حالی که مهارت های قرن بیست و یک همیشه مهم بوده اند، اما اهمیت آنها در بازار جهانی که روز به روز سریع تر حرکت می کند، بیشتر شده است.
همه این مهارتها به یک تمرکز کلیدی بازمیگردند: توانایی فرد برای اعمال و یا سازگاری با تغییرات.
چرا که هر صنعتی می تواند در یک لحظه تغییر کند. صنایع به طور پیوسته در معرض ایده ها و روش های جدید قرار دارند. صنایعی که هنوز متحول نشده اند از این موضوع مصون نیستند. فقط هنوز متحول نشده اند.
با این حساب، جهان وارد دورانی شده است که در آن هیچ چیز تضمین شده نیست. در نتیجه، دانشجویان باید بیاموزند که تغییراتی را که زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد کنترل کنند. حداقل باید یاد بگیرند که چگونه به این تغییرات واکنش نشان دهند. در غیر این صورت، از این حرکت عقب خواهند ماند.
این امر به ویژه زمانی صادق است که تقاضای مشتری در تمام صنایع همراه با انتظارات بیشتر برای ویژگیهای جدیدتر، قابلیتهای سطح بالاتر و قیمتهای پایینتر افزایش مییابد.
در بازار امروز، عقب ماندن به معنای منسوخ شدن است. این یک مفهوم آشنا برای همه است، پیشرفتهای فردا باعث می شوند پیشرفتهای امروز پیش پا افتاده به نظر برسند. تنها چیزی که ثابت و حتمی است تغییر است.
= = = = = = = =
این مطلب، ترجمه مقاله ای با عنوان What Are 21st Century Skills? نوشته برارد هومل (Brad Hummel) بوده، که در Career and Technical Education (CTE ) منتشر شده است.
روزهای جمعه میتوانید در پایگاه خبری بهره ورنیوز، ترجمه مقالاتی در حوزه بهره وری را که در معتبرترین مراجع منتشر شده است، را با عنوان «مجله بهره وری» مطالعه کنید.
مطالب مرتبط
مجله بهرهوری (10): بهرهوری کلید رشد و توسعه اقتصادی
مجله بهرهوری (9): ضرورت ارتقای بهرهوری کشاورزی در دنیای امروز
مجله بهرهوری (8): کارایی، اثربخشی و بهرهوری؛ سه مفهوم پرکاربرد که با هم اشتباه گرفته میشوند
مجله بهرهوری (۷): ضرورت ارتقای بهرهوری در همه واحدهای سازمانی
مجله بهرهوری (6): تأثیر مشارکت کارکنان بر بهرهوری
مجله بهرهوری (5): هوش مصنوعی و رشد بهرهوری
مجله بهرهوری (4): هوش مصنوعی و وعدههای آن برای افزایش بهرهوری و رشد اقتصادی
مجله بهرهوری (3): چگونه میتوان بهرهوری را افزایش داد؟
مجله بهرهوری (2): بهرهوری چیست؟ مک کینزی پاسخ میدهد
مجله بهرهوری (1): شرکتهایی که بالاترین بهرهوری را دارند، چه تفاوت عملکردی با دیگران دارند؟