ترکیب تولید ناب با صنعت 4.0 (Industry 4.0) می تواند به افق های تولیدی جدید منجر شود.
به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت سازمان بهره وری آسیایی، در طول سال ها، سیستم های تولید ناب به طور گسترده توسط بسیاری از شرکت ها به عنوان یک روش اساسی برای افزایش بهره وری و کاهش ضایعات بدون ارزش افزوده مورد استفاده قرار گرفته اند.
با این حال، امروزه که اصول تولید ناب در روحیه بسیاری از شرکت ها ریشه دارد، برخی از ابزارهای ناب کلاسیک شروع به از دست دادن مزیت خود کرده اند زیرا فضای بهبود کمتر می شود و بهبود آن دشوارتر می شود. با این حال، در محیط کسب و کار جهانی امروز، بهبود مستمر در بهره وری و کیفیت عامل کلیدی برای حفظ سودآوری و رقابت است.
معرفی Industry 4.0 با اصول اتصال، شفافیت اطلاعات، کمکهای فنی و تصمیمات غیرمتمرکز با سیستمهای فیزیکی سایبری، اینترنت و فناوریهای آیندهگرا میتواند تعاملات انسان و ماشین را بیشتر افزایش دهد که ممکن است به ابعاد جدیدی از بهبود منجر شود. با این وجود، اجرای Industry 4.0 میتواند برای اکثر SMEها پرهزینه باشد و همچنین نگرانیهایی در مورد اینکه آیا فناوری میتواند جایگزین کار انسانی شود وجود دارد.
شرکتهایی که تولید ناب را تمرین میکنند ممکن است با این معضل مواجه شوند که آیا صنعت 4.0 جایگزین سیستمهای تولید ناب شده یا میتواند با مفاهیم ناب ادغام شود. رویکردهای ناب مانند یافتن و حذف مودا (ضایعات) در قالب ماشینهای غیرفعال یا خراب یا فعالیتهای بدون ارزش افزوده را میتوان با ادغام اصول صنعت 4.0 بهبود بخشید.
کاربردهای جمعآوری دادههای پیشرفته، حسگرها و اینترنت اشیا (IoT) و اینترنت افراد (Internet of People)، تجزیه و تحلیل پیشرفته و دسترسی به دادههای بلادرنگ را ممکن میسازد، که مزایای آشکاری را در یافتن و حذف زباله ارائه میدهد. بنابراین، ادغام سیستمهای مدیریت ناب با مفاهیم صنعت 4.0 را میتوان به عنوان «ناب دیجیتالی شده» نامید تا تعالی عملیاتی را به افقهای کاملاً جدیدی برساند.
بر اساس تحقیقات شاه و وارد، تولید ناب به 10 عامل کلیدی زیر تقسیم می شود:
1. بازخورد تامین کننده
2. تحویل به موقع (JIT) توسط تامین کنندگان
3. توسعه تامین کننده
4. مشارکت مشتری
5. تولید کششی (Pull production)
6. جریان پیوسته
7. کاهش زمان راه اندازی
8. کل نگهداری مولد/پیشگیرانه
9. کنترل فرآیند آماری
10. مشارکت کارکنان
10 عامل کلیدی را می توان به چهار گروه متشکل از تامین کننده، فرآیند، مشتری و عوامل کنترل و انسانی برای ارزیابی بیشتر احتمالات اجرای ناب از طریق صنعت 4.0 تقسیم کرد.
در همین زمینه بخوانید
مجله بهرهوری (20): تولید هوشمند چیست؟
مجله بهرهوری (19): بهرهگیری از یادگیری عمیق و IoT برای آبیاری هوشمند
مجله بهرهوری (18): مصورسازی فرآیند و کاهش هزینه از طریق MFCA
مجله بهرهوری (17): سیاه و سفید انحصار بازار؛ کوواریانس بین سهم بازار و بهرهوری
مجله بهرهوری (16): بررسی اتوماسیون و نیروی کار مهاجر برای بهرهوری
مجله بهرهوری (۱۵): بهرهوری دولت؛ روشهای عملی برای خدمات بیشتر با هزینه کمتر
مجله بهرهوری (14): چه کسی بهرهور است، چه کسی بهرهور نیست؟
مجله بهرهوری (13): پس از 2024: آیا شاهد رکود اقتصادی خواهیم بود یا رونق مبتنی بر بهرهوری؟
مجله بهرهوری (12): رفع موانع عملیاتی برای افزایش بهرهوری
مجله بهرهوری (11)کدام مهارتهای بهرهورانه در قرن 21 مهم هستند؟
عوامل تامین کننده
استحکام تبادل اطلاعات بین مشتریان، تولیدکنندگان یا صاحبان فرآیندها و تامین کنندگان میزان تولید کشش و اثربخشی JIT را تعیین می کند. Industry 4.0 آن تبادلات را با سیگنالهای شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) که بهصورت بیسیم به محاسبات ابری و بازخورد مشتریان از طریق برنامهها یا رسانههای اجتماعی که اشتراکگذاری اطلاعات را تقویت میکنند، تقویت میکند. با ترکیبی از برچسبگذاری RFID، ردیابی سیستم موقعیتیابی جهانی (GPS) و همگامسازی دادهها، میتوان عملکرد تحویل به موقع را افزایش داد و شکایات مشتری یا نقص محصول را فوراً برطرف کرد (شکل 1).
استفاده از شبکههای فناوری و پلتفرمهای اشتراکگذاری منابع، اشتراکگذاری بهتر دانش را از مشتریان به تامینکنندگان امکانپذیر میسازد، که میتواند بر مشکلات بوروکراسی و ارتباطات ناکافی بین طرفهای درگیر غلبه کند. در عین حال، به اشتراک گذاری و همگام سازی داده ها بین تامین کنندگان می تواند اثربخشی توسعه تامین کننده را با معیار در برابر بهترین شیوه ها افزایش دهد.
عوامل مشتری
درگیر کردن مشتریان از مرحله توسعه محصول برای بقای کسبوکارها حیاتی است. مشارکت مشتری را می توان با استفاده از پلتفرم های آنلاین مانند صفحه ایده ها فعال کرد، که به شرکت ها اجازه می دهد محصولات محبوب را بر اساس بازخورد مشتری توسعه دهند (شکل 2).
با در دسترس بودن دسترسی به داده ها در زمان واقعی، مشتریان می توانند پیشرفت فرآیندهای تولید را ردیابی کنند و در زمان تحویل به روز شوند. تجربه کاربر می تواند در یک حلقه از اطلاعات از توسعه طراحی تا استفاده نهایی محصول بازخورد داده شود. این یک تصویر کامل برای بهبود مستمر در کل چرخه عمر محصول ارائه می دهد. مشارکت و مشارکت مشتریان در سراسر آن چرخه نیز می تواند به رضایت و وفاداری بیشتر آنها کمک کند.
عوامل فرآیند
تولید کشش (Pull production) را می توان با برچسب گذاری RFID افزایش داد که نظارت بر وضعیت قطعات کار (کالاهای تمام شده یا محصولات در حال پیشرفت) و ردیابی در زمان واقعی مقادیر و مکان ها و همچنین ارتباط با ماشین ها را امکان پذیر می کند.
با استفاده از چنین فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیستمهای e-kanban میتوانند هر شکاف گم شده یا خالی را برای سفارشهای جایگزین شناسایی و ردیابی کنند، در حالی که دادههای موجودی را به صورت بیسیم در زمان واقعی به اشتراک میگذارند. همچنین میتوان تغییرات در زمانبندیها را بهطور مداوم بررسی کرد و پارامترهای kanban را فوراً بهروزرسانی کرد. در نتیجه، سیستم کشش تولید با نظارت خودکار دوباره پر کردن مواد، ردیابی زمانبندی و بهروزرسانی کانبان با امکانات صنعت 4.0 بهبود مییابد.
برقراری ارتباط ماشین و قطعه کار و خود بهینه سازی تجهیزات، توانایی دستیابی به سفارشی سازی سطح بالا و تولید را بهبود می بخشد، زیرا هر قطعه را می توان با یک برچسب RFID منحصر به فرد شناسایی کرد که مستقیماً با ماشین ها ارتباط برقرار می کند و منجر به کاهش زمان راه اندازی یا تعویض ماشین آلات می شود.
کنترل و عوامل انسانی
Industry 4.0 کل عملیات تعمیر و نگهداری تولیدی را با اعلانهای خودکار از ماشینها در هنگام شناسایی خطاها یا خرابیها فعال میکند. در عین حال، پیامهای خطا نیز e-kanban را به برنامهریزی مجدد برنامههای تولید و اطلاع طرفهای علاقهمند تحریک میکند. پرسنل تعمیر و نگهداری می توانند بر اساس کدگذاری خطای حاصل از تجزیه و تحلیل داده های قبلی و اقدامات متقابل پیشنهادی از تجزیه و تحلیل محاسبات ابری اولیه برای تعمیرات آماده شوند (شکل 3).
در حالی که RFID امکان سنجش خودکار فرآیندها را برای تغییرات مرتبط با داده های توقف ماشین برای جلوگیری از رد بیشتر فراهم می کند، اینترنت اشیاء صنعتی به ادغام داده ها از ماشین های مختلف برای تجزیه و تحلیل داده های بزرگ برای کسب هوش تجاری پیشرفته برای اطمینان از تولید بدون نقص کمک می کند (شکل 4). .
مشارکت کارکنان
با استفاده از Industry 4.0، کارگران تولید قادر به ارائه بازخورد و نظرات فوری در زمان واقعی از طریق تلفن های هوشمند یا تبلت ها هستند. دادهها را میتوان برای جمعآوری در سطح شرکت مرتبط با استفاده از دادههای بزرگ ارسال کرد. ارزیابی کارگران از نظر سرعت، دقت، عملکرد و انگیزه نیز میتواند از طریق رابطهای تخصصی سادهسازی و تجسم شود تا سیستمهای پشتیبانی کارگران را تقویت کنند.
چگونه SME ها می توانند ناب و صنعت 4.0 را ادغام کنند؟
سازمانهایی که سیستمهای ناب را پیادهسازی میکنند، از طریق یکپارچهسازی برنامههای قوی صنعت 4.0 ICT، از مزایای ترکیبی اطلاعات بلادرنگ و حذف ضایعات برای بهبود عملکرد تامینکننده، مشتری، فرآیند، و کنترل و عوامل انسانی کلیدی بهرهمند میشوند.
این به سازمان ها، از جمله SME ها، این پتانسیل را می دهد که به راحتی در افق های جدید گسترش پیدا کنند. ادغام Industry 4.0 با سیستمهای مدیریت ناب فعلی به بخشهای فناوری اطلاعات، تضمین کیفیت و تولید محدود نمیشود، بلکه میتواند برای کل سازمان از جمله زنجیره تأمین، مشتریان و سایر طرفهای درگیر مفید باشد.
از آنجایی که روباتها، حسگرها، راهحلهای فنی، الگوریتمهای تحلیل پیشرفته و گزینههای اتصال ارزانتر، سریعتر، انعطافپذیرتر میشوند، ادغام Lean و Industry 4.0 میتواند زودتر از آنچه اکثر SMEها انتظار دارند رخ دهد. با این وجود، سرمایه گذاری فشرده را شامل می شود و به طور بالقوه منجر به تغییرات جامع در سازمان ها می شود.
بیشتر تحقیقات در مورد Industry 4.0 در مرحله تئوری یا به صورت آزمایشی اولیه باقی مانده است و راه حل های ممکن هنوز به مرحله بلوغ عملی و قابل فروش نرسیده اند. سازمان هایی که برای معرفی صنعت 4.0 آماده می شوند می توانند با تحقیقات در مقیاس کوچک و بهبود مستمر به شیوه ای قابل کنترل و مقرون به صرفه شروع کنند.
مدیریت ارشد باید مالکیت خود را در دست بگیرد و مستقیماً در تلاشها برای تبدیل به صنعت 4.0 یکپارچه با سیستمهای ناب برای اطمینان از موفقیت شرکت کند.
= = = = = = = = = = =
روزهای جمعه میتوانید در پایگاه خبری بهره ورنیوز، ترجمه مقالاتی در حوزه بهره وری را که در معتبرترین مراجع منتشر شده است، را با عنوان «مجله بهره وری» مطالعه کنید.
این مقاله ترجمه ای است از مقاله ای با عنوان «Introduction to integrating lean management systems with Industry 4.0 concepts» نوشته الکس یاپ (Alex Yap) که در وبسایت سازمان بهره وری آسیایی منتشر شده است.
الکس یاپ متخصص دوره آموزش الکترونیکی APO در زمینه یکپارچه سازی سیستم های تولید ناب و مفاهیم صنعت 4.0 است. توضیحات دوره در اینجا موجود است.
الکس یاپ بیش از 15 سال سابقه تولید به عنوان مدیر تضمین کیفیت دارد. او یک مشاور ثبتشده در شرکت بهرهوری مالزی، یک ارزیاب تعالی کسبوکار و متخصص بهرهوری در زمینههای بهبود فرآیند و تعالی عملکرد است. الکس همچنین به عنوان کارشناس فنی برای دوره های مختلف حسابداری بهره وری سبز، ناب و هزینه جریان مواد APO خدمت کرد.
مطالب مرتبط:
مجله بهرهوری (10): بهرهوری کلید رشد و توسعه اقتصادی
مجله بهرهوری (9): ضرورت ارتقای بهرهوری کشاورزی در دنیای امروز
مجله بهرهوری (8): کارایی، اثربخشی و بهرهوری؛ سه مفهوم پرکاربرد که با هم اشتباه گرفته میشوند
مجله بهرهوری (۷): ضرورت ارتقای بهرهوری در همه واحدهای سازمانی
مجله بهرهوری (6): تأثیر مشارکت کارکنان بر بهرهوری
مجله بهرهوری (5): هوش مصنوعی و رشد بهرهوری
مجله بهرهوری (4): هوش مصنوعی و وعدههای آن برای افزایش بهرهوری و رشد اقتصادی
مجله بهرهوری (3): چگونه میتوان بهرهوری را افزایش داد؟
مجله بهرهوری (2): بهرهوری چیست؟ مک کینزی پاسخ میدهد
مجله بهرهوری (1): شرکتهایی که بالاترین بهرهوری را دارند، چه تفاوت عملکردی با دیگران دارند؟